Siirry sisältöön

Turvallinen kohtaaminen

– Tunnista, rauhoita ja johda vuorovaikutusta myös haastavissa tilanteissa

Arjen kohtaamiset voivat joskus muuttua yllättäen vaikeiksi. Asiakas hermostuu, puhe ei tavoita tai tilanne alkaa tuntua turvattomalta. Usein pinnan alla on jotakin, mitä ei heti näe – kuormitusta, neurokirjon piirteitä, traumoja tai muita tekijöitä, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen.

Tässä koulutuksessa opit pysymään rauhallisena, ymmärtämään käytöksen taustatekijöitä ja toimimaan niin, että turvallisuus ja luottamus säilyvät molemmin puolin. Saat konkreettisia keinoja haastavien tilanteiden ennakointiin, rauhoittamiseen ja jälkikäsittelyyn – tavalla, joka lisää sekä asiakkaan että työntekijän hyvinvointia.

Tietoa koulutuksesta

Koulutuksen sisältö

  • Mitä turvallinen kohtaaminen tarkoittaa ja miksi se on tärkeää
  • Käyttäytymisen taustatekijät – miten erilaisuus, kuormitus ja neurokirjon piirteet näkyvät vuorovaikutuksessa
  • Ennakointi ja tilanteen rauhoittaminen – puhe, keho ja tila vuorovaikutuksen välineinä
  • Toimivat tavat purkaa jännittyneitä tilanteita turvallisesti
  • Oman jaksamisen ja työyhteisön turvallisuuden vahvistaminen

Koulutuksesta saat

Koulutuksen jälkeen osallistuja:

  • tunnistaa tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen (esim. aistiherkkyydet, stressi, pelko tai kokemuksen puute turvallisesta vuorovaikutuksesta)

  • osaa kohdata ja rauhoittaa haastavia tilanteita ennakoivasti ja ammattitaitoisesti

  • hallitsee vuorovaikutuksen perusperiaatteet myös silloin, kun toinen ei toimi odotetulla tavalla

  • vahvistaa omaa ammatillista varmuutta ja turvallisuuden tunnetta arjen asiakastilanteissa

  • edistää myönteistä kohtaamiskulttuuria omassa työyhteisössään


Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu palvelualoilla työskenteleville ammattilaisille, jotka kohtaavat monenlaisia ihmisiä arjessaan.
Erityisen hyödyllinen se on esimerkiksi:

  • vartijoille ja järjestyksenvalvojille

  • sosiaali- ja asiakaspalvelutyön ammattilaisille

  • julkisen liikenteen työntekijöille

  • palvelualoilla ja kuntasektorilla työskenteleville henkilöille


Lisää tietoa koulutuksista

Voit pyytää koulutussuunnittelijalta lisää tietoa koulutuksista, suunnitella teille sopivaa kokonaisuutta ja pyytää tarjousta koulutuksille.

Harri Poikolainen

Business manager
harri.poikolainen@inlive.fi 040 663 2726